2.188 
Principy kognitivního tréninku u seniorů
   
  PhDr. Iveta Ondriová, PhD. 
 Populace stárne, vzhledem k tomuto faktu přibývá mnoho jedinců s různými stupni kognitivního postižení, proto se zvyšuje zájem o farmakologické i nefarmakologické preventivní a intervenční postupy. Kognitivní trénink je jeden z nefarmakologických přístupů, přičemž jeho konečným cílem je zvýšení či udržení kognitivních schopností na zdravé úrovni, a to ve prospěch každodenního fungování jedince.  
  Kognitivní intervence 
 Tři oblasti kognitivní intervence:
 1. trénink kognitivních funkcí,
 2. kognitivní stimulace,
 3. kognitivní rehabilitace.
  Trénink kognitivních funkcí je jedna ze tří oblastí kognitivní intervence. K dalším oblastem patří kognitivní stimulace a kognitivní rehabilitace. Kognitivní stimulace představuje nejjednodušší formu aktivizace, kdy se jednotlivec zapojuje do skupinových činností, které přispívají k podpoře jeho kognitivních funkcí a sociálního fungování.
  Kognitivní rehabilitace je náprava již poškozených kognitivních funkcí, kdy se většinou realizuje u osob s Alzheimerovou chorobou nebo jiným druhem demence. U osob s Alzheimerovou chorobou je kognitivní trénink vhodný i vedle tradiční léčby. Charakterizuje se jako stimulace psychické činnosti prostřednictvím různých aktivit a cvičení využívajících kognitivní schopnosti seniora. Důležité při realizaci tohoto tréninku je přizpůsobit aktivity jeho aktuálním schopnostem. Při práci se seniory je důležitým prvkem jejich motivace, kterou můžeme seniora vést k aktivitě, která má pro něj preventivní i léčebný účinek. Vnitřní potřeby dokážou hnát člověka dopředu, nutí ho přemýšlet o svých krocích a životních cílech.
 Zdůrazňují se tři klíče k motivaci: 
 - touha dosáhnout cíle, 
 - důvěra ve vlastní schopnosti,
 - vlastní představa o již dosažené změně.
  Při kognitivním tréninku je třeba dodržovat: 
 - posloupnost nácviku od nejjednodušších k nejsložitějším cvičením a aktivitám,
 - nejprve se zaměřujeme na pozornost a…