2.190 
Chyby v komunikaci se seniorem
   
  PhDr. Iveta Ondriová, PhD. 
 Mnoho pracovníků pomáhajících profesí si myslí, že se při komunikaci nedopouštějí žádných významných chyb. Neuvědomují si, že bezmyšlenkové a automatické reakce v jejich verbálních a neverbálních projevech snižují kvalitu komunikace. V těchto reakcích se objevují zlozvyky a časté chyby, které mohou mít při léčebně pedagogické pomoci na seniory závažný dopad. Starší lidé jsou mnohem vnímavější vůči jakémukoliv projevu chování, přístupu a reakcím, se kterými se setkávají. Zlepšení této neuspokojivé situace vyžaduje zodpovědný sebekritický přístup a snahu o dosažení pozitivních změn u každého léčebného pedagoga.
  Přehled komunikačních chyb a zlozvyků při práci se seniory 
 Mezi tyto chyby a zlozvyky můžeme zařadit:
  -  
Odsuzování způsobu chování seniora, aniž abychom zjistili, proč to dělá.
   -  
Ujišťování seniora, že se nic neděje.
   -  
Vyhýbání se rozhovoru, protože nedokážeme unést bolest seniora.
   -  
Kladení zbytečných otázek, když senior nereaguje.
   -  
Moralizování a kritizování způsobu, jak senior reaguje.
   -  
Nabízení činností namísto poslechu.
   -  
Přerušování řeči seniora.
   -  
Odmítání seniora neverbálně (gesty, mimikou).
   -  
Vnucování svého vlastního názoru.
   
 Kromě výše uvedených chyb v komunikaci se také objevují: 
 -…