Tipy a triky pro slovíčka z cizích jazyků
Znalost cizích jazyků se stala nezbytnou součástí našeho života. Mohu
říci, že většinu lidí v mladším věku zajímá na práci s vlastní pamětí především
otázka, jak se rychle a dobře naučit další jazyk. Patřím k těm, kteří se
v životě sblížili se čtyřmi světovými jazyky, přesto ve dvou z nich zůstanu
trvalým začátečníkem. Nebyla bych proto ta pravá, která by Vám zodpovědně
poskytla své vlastní rady. Protože se však sama ve své trenérské práci
připravuji pod vedením vynikajících odborníků, dovolím si některé jejich rady
předat Vám.
Znovu si promítněte to, o čem jsme v předchozích deseti lekcích
mluvili. Jistě to máte již pečlivě uloženo v dlouhodobé paměti. Nebo zatím
stále jen v PC?
Vše totiž souvisí se vším. Platí zde stoprocentně všechny mentální
faktory (4.
lekce), o nichž jsme si říkali. Záleží na tom, jak umíme pracovat s
vrozenými dary – vizualizací a asociací, co víme o své vlastní paměti a jak
respektujeme potřebu včasného a několikanásobného opakování.
Potřeba učit se cizí jazyk je chvályhodná v kterémkoliv věku. Nikdy
však nesmí chybět motivace, efektivní učební plán a aktivní přístup k
jazyku. Když k tomu přidáme ještě znalost paměťových technik a máme-li před
očima konkrétní vzor a cíl, měli bychom záhy zaznamenat kladný výsledek.
Prvním předpokladem zvládnutí cizího jazyka je pochopení
gramatiky. Jakmile se nám podaří v ní nalézt logiku a řád, pak už úroveň
znalostí jazyka závisí na množství zapamatovaných slovíček.
Příklad stanovení cíle
Náš cíl: zapamatovat si 120 nových slovíček za dobu 1
měsíce
Denně je zapotřebí zvládnout 5 nových slovíček (6 dní trénink, 7.
den opakování).
Pokud toto předsevzetí dodržíme, za rok se jich naučíme 12x120.
To znamená, že získáme 1440 nových slov. Jsme-li úplní začátečníci, jsme tím
dostatečně vyzbrojeni k základní konverzaci. Pokud už patříme k pokročilým
studentům, je to velmi slušné rozšíření slovní zásoby, která nejen obohatí
komunikaci, ale umožní i lepší porozumění danému jazyku. [Buchvaldová -
Karsten.;2007]
Důležitou roli hraje volba učitele, jehož…