Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Základy manažerské image

11.9.2017, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1101
Základy manažerské image

Mgr. Ludmila Třeštíková

Kdy a čím reprezentujete

Tajemství úspěšného image nespočívá v tom, že si lidé všimnou apartních obleků či kravat, nebo že budou oslněni šperky či hodinkami, ale v tom, že si zejména všimnou Vás. Později si stěží vzpomenou, co jste měli na sobě, ale budou naprosto jistě vědět, že jste vypadali profesionálně, přitažlivě a úspěšně.

V této lekci on-line kurzu probereme:

  • Jak dobře vypadat.

  • Jak se vybraně chovat.

  • Kultura písemného projevu.

  • Pravidla pracovní schůzky.

Jednání se zákazníky (i potenciálními):

  • obchodní schůzky,

  • projektová jednání,

  • práce v prostředí zákazníka (aplikováno primárně na ředitele projektů a ty, kdo “jsou vidět“),

  • externí školení,

  • prezentace na prodejních seminářích,

  • účast a vystupování na odborných konferencích a dalších společenských akcích, na kterých reprezentujete firmu.

V práci:

  • mezi kolegy (minimálně reprezentujete svůj tým, projekt) ve firemních prostorách,

  • interní školení,

  • před návštěvami (exkurze studentů VŠ, partneři firmy),

  • Každé „rande” v soukromém životě, když je naše osoba spojována s Vaší prací.

Čím reprezentujete?

  • svým vzhledem,

  • slovy,

  • jednáním a chováním

Oblečte se ne pro sebe, ale pro ty, k nimž budete hovořit!

  • Přizpůsobte se zvyklostem “partnera“.

  • Zamyslete se, jestli Vám jde pouze o sebe samotného nebo především o lidi na druhé straně.

  • Oblečte se o stupínek lépe než Váš partner.

 

Jak dobře vypadat

Oblečení musí být: 

  • Vhodné pro danou příležitost.

  • Vhodné vzhledem k Vaší osobě (postavě).

  • Čisté a upravené.

  • Elegantní, mít „šmrnc”.

Módní nepřátelé: 

1. Nedbalý styl  

Vytahané tričko a džíny jsou velmi praktický a pohodlný styl, ale ideálně na schůzky s přáteli a pivní slavnosti.

2. Vyzývavý Don Juan  

Lamač dívčích srdcí v těsných džínách, rozepnuté košili a extravagantním účesu na kohouta přitáhne možná zástup obdivovatelek, ale v práci nepůsobí zrovna seriózně.

3. Dělnický původ 

Oprané džíny, roztrhané šortky, křiklavá trička, kšiltovky a sešlapané tenisky – ideální na stavbu, ale ne do práce.

Módní přátelé:

1. Kvalita a střih 

  • Nemačkavé materiály.

  • Vhodný střih k Vaší postavě.

2. Barvy a styl  

  • Obecně platí, že čím méně nápadný Váš styl je, tím vhodněji bude působit.

  • Ideální je tmavá barva, ale nebojte se oživit ji bílou, modrou, zelenou nebo šedou (jako doplněk). Kombinujte maximálně tři barvy!

Oblečení pro ženy:

  • Formálním oděvem pro ženu je kostým. 

  • Obuv: lodičky, perfektně čisté a vyleštěné, nesmí být světlejší než punčochy nebo kostým.

  • Šperky – méně znamená více, omezte náramky, ruší jednání, když cinkají a narážejí o sebe. Všeobecně je lepší omezit všechny šperky (decentní elegance).

  • Hodinky – nesmí být pánské, měly by být ručičkové.

Čistota a hygiena: 

  • Příjemná vůně a svěží dech.

  • Dbejte na to, abyste měly čisté a upravené nehty.

  • Čisté a upravené vlasy, přičemž se ale vyvarujte výstředních účesů.

  • Decentní make-up (ne umělé řasy, třpytky, vyzývavé rtěnky, všebarevné oční stíny).

  • Líčení ale vyjadřuje zdraví a zakryje únavu (obličeje, pleti).

 Oblečení pro muže:

  • Formálním oděvem pro muže je oblek. Součástí obleku může být i vesta. Délka kalhot musí být taková, aby vám při posazení nebyla vidět holá noha. Při vzpřímeném postoji bez bot by se spodní hrana kalhot měla přesně dotýkat podlahy.

  • Košile s dlouhým rukávem, nejlépe bílá, maximálně jsou přípustné jemné pastelové odstíny (světle modrá, světle zelená, světle žlutá apod.).

  • Kravata – neměla by mít komiksové vzory, měla by být spíše střízlivá. Volíme vždy kontrastní barvy k obleku. Motýlek patří ke smokingu!

  • Pásek – ve stejné barvě jako boty. Nosí se buď šle, nebo opasek, nikdy ne obojí dohromady.

  • Obuv – kožená a šněrovací. Perfektně vyleštěná, čistá a dobře tvarovaná („nesešmajdaná”).

  • Ponožky o něco tmavší než kalhoty, vždy tmavé a bez vzorků.

Čistota a hygiena: 

  • Čisté a upravené vlasy, vousy, nehty, chloupky v nose a uších...

  • Vyvarujte se výstředních účesů.

  • Příjemná vůně – vyvarujte se levným deodorantům a kombinacím, které z Vás čpí jako “chodící drogerie“.

  • Svěží dech – vhodné je mít u sebe bonbonky či osvěžovač dechu (ústní sprej).

Co s sebou – jak zapůsobíte  “maličkostmi“

Nejen správné oblečení tvoří součást úspěšné image. Přijdete-li na schůzku perfektně oblečení a upravení s igelitkou, volnými papíry a okousanou propiskou, pravděpodobně dojem pokazíte. Věnujte tedy pozornost všemu, co máte s sebou. 

Psací potřeby – mějte jednu do rezervy, rozhodně nepůsobí dobře, půjčujete-li si psací pero na jednání.

Bloky a papír – blok nebo kroužkový blok nebo alespoň podkladová deska s klipsem.

Vizitky – již samotný grafický styl prozrazuje dobrý vkus firmy a budí respekt. Firemní vizitky jsou od určité pozice nezbytné.

Předání vizitky:

  • Vizitka se vždy předává s nějakým slovním doprovodem – představování, poděkování, omluva, ...

  • Vizitku předejte do ruky, nepokládejte ji pouze na stůl, nesuňte ji po stole.

  • Své vizitky předávejte osobně, neposílejte je jen tak po známých.

Převzetí vizitky:

  • Každé přebírané vizitce věnujte dostatečnou pozornost, tzn. neuklízejte ji hned do peněženky.

  • Vizitku si prohlédněte, přečtěte a můžete prohodit něco, co prokáže, že jste se s ní opravdu seznámili (třeba si všimněte adresy, titulu, grafické úpravy).

Příručním zavazadlem by měla být aktovka, kufřík (samozřejmě z kůže), pokud možno ladící k botám. Majitelé notebooků mohou používat jako příruční zavazadlo tašku k notebooku, nicméně ta není vždy vhodná, resp. dostačující. Vyhýbejte se igelitovým taškám, baťůžkům, ledvinkám apod. Zavazadlo musí být čisté a přehledně uvnitř srovnané. ¨

Mobilní telefony – vyvarujte se křiklavých obalů a krytů – působí infantilně. Vyvarujte se různých klipsů a masivních kožených pouzder – na obleku či kostýmu působí nepatřičně.

Jak zapůsobíte na druhé 

V prvních vteřinách setkání tváří v tvář si člověk vytvoří dojem o druhém, podstatné faktory jsou: 

  • dobré vystupování,

  • příjemný hlas a způsob mluvy,

  • sympatický a voňavý vzhled,

  • galantnost a dochvilnost,

  • vtip, šarm, upřímnost,

  • časté oslovení jménem a pevný pohled do očí.

Jak se tvářit? 

  • Přirozeně.

  • Příjemně, s usměvavým výrazem.

  • Udržovat oční kontakt.
     

Styl pracovní schůzky

Na přípravu si vždy vyčleňte víc času, než si původně myslíte, že budete potřebovat. Před vlastním jednáním si pak zrekapitulujte nejen co a jak chcete říci, ale hlavně proč to chcete říci (k čemu chcete partnera ve výsledku dovést). Dostatečná příprava je výbornou investicí, která se Vám během samotného jednání mnohonásobně vrátí. 

1. Seznamte se s historií domluvy jednání

  • Seznamte se s korespondencí, která jednání předcházela.

  • Poznejte důvody setkání.

2. Buďte maximálně informováni o partnerovi

  • Profil společnosti partnera.

  • Struktura společnosti.

  • Používané technologie.

  • Nabízená volná místa.

  • Potřeby.

3. Ověřte si, s kým budete jednat
4. Naučte se vyslovovat jméno a příjmení partnera 

  • Oslovujte partnera pravopisně správně.

  • V Čechách se oslovuje pátým pádem (i když jméno zní méně obvykle) – např. pane Krbče, pane Kimře, ...

  • Na Slovensku se oslovuje prvním pádem – např. pán Krbec, pán Kimr, ...

  • Nepoužívejte familiární oslovení – používejte např. vážený pane, madam, mladá paní, ...

  • Tituly:

    • Při oslovování jsou hojně využívány především ve státní správě, méně komerční.

    • Využívejte tituly a funkce (samozřejmě pak již bez jména) – např. pane inženýre, pane doktore, pane starosto, pane prezidente, ... .“

  • Požádá-li Vás partner o tykání, máte právo tento návrh odmítnout. “Děkuji za nabídku, ale tykání s klientem mi nedoporučuje naše firemní kultura.“

 

A) Před vstupem…

Na schůzku přijďte dostatečně včas:

  • Ať z Vás druhá strana necítí spěch a udýchanost.

  • Včasný příchod Vám dodá klid.

  • Dostavte se cca 5 minut před začátkem jednání (je myšleno do kanceláře konkrétního člověka).

  • Berte v potaz, že Vás může čekat složitější cesta přes recepci. Počítejte tedy s časovou rezervou.

  • Neohlašujte se půl hodiny předem. Čas navíc můžete strávit v prostorách firmy (můžete si například prohlédnout informační tabule a více se tak ještě dozvědět o svém partnerovi).

  • Pokud se vám nepodaří včas dorazit – OMLUVTE SE! Zácpa však není dostatečnou omluvou.

B) Při vstupu do místnosti... 

Udělejte dojem 

  • Pamatujte, že 3 vteřiny máte na to, abyste udělali na druhého člověka vhodný první dojem a 3 minuty Vám zbývají na to, abyste druhého člověka dostatečně zaujali.

  • Projevujte zdravé sebevědomí.

  • Zabraňte “sebevražedným“ začátkům způsobeným nedostatkem sebedůvěry. Věřte si, vždyť přece máte značné odborné znalosti, víte vše podstatné o společnosti, jste seznámeni s konkurencí, jejími výhodami a nevýhodami atd.

  • Do místnosti vstupte sebejistě (ne však arogantně).

  • Ukažte úsměv – pevný stisk ruky – přátelský tón.

Pozdravte

 

Představte sebe a svoji úlohu ve firmě

  • představte i kolegy – nutné je znát jména a pozice svých kolegů, se kterými jste na jednání.

C) V místnosti... 

Zavřete za sebou dveře

  • Při zavírání dveří buďte stále čelem ke svému partnerovi (neukazujte mu svá záda).

  • Pokud byly dveře předtím otevřené, zeptejte se, zda je můžete zavřít.

 

Uveďte se 

  • Nezačínejte mluvit, dokud nevejdete do místnosti a nezavřete za sebou dveře.

  • Naučte se několik úvodních vět nazpaměť, ale tak, aby nevypadaly jako naučené.

  • Naučte se věty včetně určitých pomlk, určitého hraného jakoby rozpomínání se.

 

Posaďte se na “chytré“ místo 

  • Tam, odkud můžete vidět a slyšet kohokoli jiného.

  • Tam, kde budete také viděni a slyšeni Vy sami.

Jak pozdravit

S pozdravem spojte upřímný úsměv, pohled do očí a radost nad shledáním s druhým člověkem. 

Podle etikety: 

  • Společensky méně významná osoba zdraví jako první.

  • Významnější osoba má možnost se rozhodnout, s kým se pozdraví a s kým ne.

  • Nikdy ovšem neuděláte chybu, když pozdravíte jako první i tehdy, kdy jste v pozici staršího, zkušenějšího a váženějšího.

Kdo koho zdraví?  

  • Ženy mají přednost před muži.

  • Starší osoby před mladšími.

  • Nadřízení před podřízenými.

Jak podat ruku – doporučení: 

a) přímo 

  • S rukou před tělem a nepatrně nad úrovní pasu.

  • Celý pohyb ruky by měl jít jakoby seshora (zespoda podaná ruka působí submisivně).

  • Ruku nepodávejte přes překážku – přes stůl nebo “do