dnes je 21.5.2022

Input:

V době epidemie covidu klesl počet pacientů s rakovinou, VZP posílí prevenci

11.5.2022, Zdroj: ČTK

Hlavní důvodem je pokles počtu vyšetření, na nové nádory se tak často nepřišlo.

Praha 9. května

V době epidemie covidu klesl počet pacientů, kteří se léčí s rakovinou. Hlavní důvodem je pokles počtu vyšetření, na nové nádory se tak často nepřišlo. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) se proto chce nyní na prevenci a včasný záchyt rakoviny zaměřit, spustí i novou kampaň v médiích. Zástupci pojišťovny, jejímiž klienty je zhruba 60 procent české populace, to dnes řekli novinářům. Rakovině podlehne v ČR každý rok 27.000 lidí, u zhruba 87.000 ročně lékaři nádor odhalí.

Počet takzvaných screeningových prohlídek, tedy plošného vyšetřování určité skupiny zdravých lidí, například v konkrétní věkové skupině, v době pandemie poklesl o 227.000. Pravidelně se takto lidé vyšetřují kvůli rakovině prsu, děložního hrdla, tlustého střeva a konečníku. Pojišťovny je zvou na vyšetření i dopisem.

"Těchto 227.000 prohlídek, které se neuskutečnily, může znamenat velmi vážný problém. Včasný záchyt nemoci je pro efekt léčby klíčový. Je tedy otázka, kolik nádorů jsme kvůli takovému výpadku v prevenci neodhalili," popsal ředitel VZP Zdeněk Kabátek.

S rakovinou se v posledních letech léčí více než 300.000 klientů VZP. Loni na jejich léčbu pojišťovny vynaložila 16,8 miliardy korun. Nejčastěji jde o nádory kůže (67.000 pacientů), prsu (55.000) a mužských pohlavních orgánů (49.000).

V letech před epidemií počet celkem léčených pacientů setrvale rostl, mezi roky 2019 a 2020 byl pokles o více než 16.000 lidí. "Lze předpokládat, že se na tomto faktu podepsala na jedné straně oslabená imunita pacientů, a tedy vyšší úmrtnost na covid-19, na straně druhé také nižší návštěvnost preventivních prohlídek. Tedy bylo méně záchytů lidí, kteří o svém onemocnění zkrátka ještě nevědí," doplnil.

Pojišťovna tak podle náměstka Ivana Duškova chystá kromě pokračujícího zasílání dopisů pacientům, kteří na preventivní prohlídky nechodí, také mediální kampaň. Začít by měla v polovině května a stát bude desítky milionů korun.

Náklady investované do prevence se ale

Nahrávám...
Nahrávám...