Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Tipy pro skupinovou aktivizaci II

24.7.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.83
Tipy pro skupinovou aktivizaci II

Bc. Aneta Novotná

Následující text slouží jako inspirace při kognitivním tréninku seniorů. Lze ho použít jak skupinově, tak individuálně. Současně je návodem pro aktivizačního pracovníka, k některým cvičením jsou v příloze k dispozici k vytisknutí pracovní listy pro klienty.

1) Při tomto cvičení trenér vždy řekne první a poslední písmeno slova (případně i počet písmen) a pak nápovědu. Pro usnadnění lze vyrobit cedulky s nadepsanými písmeny na začátcích a koncích slov.

G______E jinak řečeno blahopřání (gratulace)

CH_____C jinak řečeno kluk (chlapec)

K______CH zimní čepice s bambulí (kulich)

O______O orgán zraku (oko)

V______A hmyz s žihadlem (vosa, včela)

U______L jinak řečeno kantor (učitel)

L______A cit k člověku, kterého milujeme (láska)

V______O alkoholický nápoj (víno)

A______S hromadný dopravní prostředek (autobus)

P______Í jinak řečeno zaměstnání (povolání)

Z______A ohodnocení ve škole (známka)

K______Š odpadkový (koš)

L______S velká plocha pokrytá stromy (les)

J______Y letní červené ovoce (jahody)

P______S nejlepší přítel člověka (pes)

2) U každého slova můžeme přidat ještě navíc nějaký další úkol, kreativitě se meze nekladou, uvádíme zde několik možných příkladů:

  • Vymyslete dalších x slov, která končí koncovkou -ACE. (ovace, klimatizace, improvizace, ...)

  • Opak slova chlapec. (děvče)

  • Jaké další pokrývka hlavy znáte? (klobouk, kšiltovka, slamák, buřinka, ...)

  • Co dalšího může znamenat slovo OKO? (na punčoše, na polévce, pytlácké, ...)

  • Napadne vás další zvíře, které začíná a končí stejně? (vydra, veverka, velryba, …)

  • Vymyslete další synonyma ke slovu učitel. (pedagog, lektor, profesor, instruktor, ...)

  • Opak slova láska. (nenávist)

  • Jaké znáte druhy vín? (červené, bílé, růžové, perlivé, ... nebo konkrétní odrůdy)

  • Vyjmenujte další hromadné dopravní prostředky. (všeobecně nebo jen ve městě apod.)

  • Vymyslete x povolání od písmena P. ( policista, pečovatel, právník, pěstitel, podnikatel, …)

  • Vzpomenete si jaké je slovní hodnocení známek 1–5? (výborný, chvalitebný, dobrý, dostatečný, nedostatečný)

  • Další homonyma ke slovu KOŠ. (basketbalový, hrudní, proutěný, …)

  • Vymyslete rýmy na slovo LES. (les, pes, ves, mez, přes, …) Můžete zkusit vymyslet i krátkou básničku.

  • Na jaké pokrmy můžeme využít jahody? (knedlíky, dort, pohár, …)

  • Jaké znáte rasy psů? (jezevčík, dobrman, bernardýn, pudl, retrívr, čivava, …) Případně můžeme zkusit doplnit jejich typické vlastnosti) projevy. Příklad: pudl – nepadají mu chlupy, pitbull – bojové plemeno, vlčák – policejní pes atd.

3) Doplňujeme slovo na základě první dvojice, kterou trenér předčítá. Případně vytiskneme a klienti doplňují sami (viz příloha).

  • červenec – léto, duben – (jaro)

  • ples – šaty, koupaliště – (plavky)

  • kopřiva – nádivka, bez – (sirup, šťáva)

  • loď – voda, auto – (silnice)

  • Karel Gott – zpěvák, Alexandr Hemala – (hlasatel, moderátor)

  • číslice – počítání, písmena – (čtení, psaní)

  • učitel – škola, kazatel – (kostel)

  • triko – rukávy, kalhoty – (nohavice)

  • máma – táta, teta – (strýc)

  • Mumlavské vodopády – Krkonoše, Lipno – (Šumava)

4) V dalším cvičení klienti spojují dvojice slov, podle toho, jak se sebou souvisejí. Ke cvičení je nutné použít pracovní listy (viz příloha), případně lze předčítat jen první slova a klienti mohou doplňovat do dvojic slova, která se jim asociují. U klientů s těžšími kognitivními problémy se osvědčilo dát na výběr ze dvou možností. Například: