Velká část lidí, kteří dluží na zdravotním pojištění, má dluhy nikoliv proto, že by se jim nechtělo platit, ale jednoduše kvůli tomu, že zaplatit zapomenou. Vyplývá to ze zkušeností, které VZP nasbírala za první měsíc, kdy v celé republice funguje její nová služba pro roztržité klienty. Ukázalo se, že více než pětinu dlužníků stačí na dluh jednou upozornit e-mailem či SMS zprávou, a zapomnětlivci zaplatí. A za upozornění jsou navíc rádi. Drtivá většina všech reakcí, s nimiž se VZP po spuštění novinky od dlužníků setkala, byla totiž jednoznačně pozitivních.
Celorepublikový provoz nové služby pro roztržité klienty spustila VZP v posledním srpnovém týdnu. Během čtyř dnů obeslala více než 16,5 tisíce klientů, kteří krátkodobě nezaplatili na pojistném dohromady přes 25 milionů korun. Následujících deset dní stačilo, aby dluh uhradilo více než 3 400 oslovených dlužníků. Na účet VZP poslali přes 5,6 milionu korun. Pouhé upozornění tedy stačilo, aby pojišťovna dostala obratem 22,4 % z dlužné částky.
Nová služba v číslech
- Ve dnech 25.-28. 8. 2014 obesláno 16 503 dlužníků
- Celkem dlužili 25 172 722 Kč
- V následujících 10 dnech zaplatilo 3 407 z obeslaných
- Z dlužné částky uhradili 5 637 846 Kč
- Úspěšnost 22,40 %
Novinka je ale výhodná i pro samotné klienty. Doposud VZP obesílala všechny plátce pojistného jednou ročně dopisem. To už ale velké části z těch, kteří měli dluh, naběhlo k dlužné částce pojistného i penále. Tomu se teď díky nové operativní službě budou moci snadno vyhnout nebo předejít jeho nárůstu.
Plátci pojistného, kterým se VZP s dluhem připomněla, si jsou přínosu rychlého upozornění vesměs vědomi. Pokud na výzvu od pojišťovny reagovali, v drtivé většině si pochvalovali včasné…