dnes je 1.10.2023

Input:

Jak sdělovat kritiku

18.2.2012, Zdroj: Verlag Dashöfer

Jak sdělovat kritiku

Druhy kritiky:

1) Konstruktivní

  • pravdivá adekvátně sdělená.

2) Destruktivní

  • pravdivá nevhodně sdělená.

  • záměrně nepravdivá s cílem druhému uškodit.

Zásady zdravé kritiky:

  1. kritika má být oprávněná, přiměřená, přijatelná a přínosná,

  2. chválit na veřejnosti, kritizovat spíše mezi čtyřma očima,

  3. pokud možno pochválit to, co je dobré, teprve potom kritizovat,

  4. ukázat, jak by mělo vypadat správné jednání, správný výsledek,

  5. kritizovat jen jednu skutečnost, být věcný a konkrétní, nikoliv osobní, nepoužívat neurčitá tvrzení a absolutizující hodnocení,

  6. kritizovat (jednat) klidně, nevzrušeně, bez hněvu; jde-li to, přátelsky (konstruktivně) kritiku uzavřít.

Od kritiky ke zpětné vazbě:

  • Nazvete-li kritiku zpětnou vazbou, ztupíte ostří a vyjdete na cestu vyváženého pohledu.

  • Zhodnocení by mělo obsahovat upozornění na silné stránky zaměstnance a na cestu k nápravě.

  • Ostrá kritika vytváří atmosféru strachu a velmi rychle zlikviduje kreativní náladu zaměstnance.

  • To, jak zaměstnanci kritiku přijmou, závisí ve velké míře také na jejich míře sebevědomí.

Příklad

Reakce na chybu zaměstnance KLASICKÁ:

  • KRITICKY: Jak jste něco takového mohl udělat?

  • ÚTOČNĚ: Teď vypadáme oba jako pitomci!

  • KRITICKY: Takhle si představujete dobře odvedenou práci?

  • ÚTOČNĚ: No tohle je vysloveně školácká chyba! Znova ta stejná!

Odpověď zaměstnance:

  • Špatně zpracovaný úkol se bude opravovat s krajní nechutí.

  • Následující úkol bude dělat s obavami, co se stane, pokud v něm udělá sebemenší chybu.

Příklad

Rekce na chybu

Nahrávám...
Nahrávám...