Brno 20. června
Metodu, která umožňuje objektivní a přesnější diagnostiku poruchy učení spojené s psaným projevem, takzvané dysgrafie, vyvinuli odborníci z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií Vysokého učení technického v Brně s vědci z Psychologického ústavu Akademie věd ČR a firmou Propsyco. Metodu dnes odborníci představili novinářům.
"Vývojová dysgrafie se projevuje poruchou jemné motoriky, která se odráží v psaní. Děti mají problém s plynulým vedením čáry, s tvary písmen i organizací textu na stránce. To často vede k nečitelnému rukopisu a velké námaze spojené s psaním. U dítěte se mohou objevit pocity méněcennosti, narušená sebeúcta a ve výsledku i zhoršené výsledky ve škole, protože učitelé jeho rukopis nepřečtou," řekla Katarína Zvončáková z Psychologického ústavu AV ČR.
Diagnózu dysgrafie dosud odborníci v pedagogicko-psychologických poradnách stanovovali na základě vlastních subjektivních zkušeností. Žádná závazná kritéria či objektivní škály k jejímu určení nebyly k dispozici a podobný nástroj nenašli autoři nové metody ani v zahraničí.
Vývoj diagnostického softwaru trval devět let a vyšel přibližně na 17 až 18 milionů korun. Vědci jej financovali postupně ze tří grantů.
Diagnostická metoda spočívá v rozboru psaného projevu dítěte pomocí matematického modelu. Obsahuje…