dnes je 28.6.2022

Input:

Dieta při osteoporóze

20.6.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.70
Dieta při osteoporóze

PhDr. Kozáková Radka, Ph.D.

Úvod

Osteoporóza je progresivní systémové onemocnění skeletu charakterizované úbytkem kostní hmoty a poruchami mikroarchitektury kostní tkáně s následným zvýšením fragility kosti a zvýšeným rizikem zlomenin. Kvalita a množství kostní hmoty je ze 75–80 % dána geneticky.

Ze zevních faktorů ovlivňuje kostru celoživotně fyzická aktivita, zdravotní stav, výživa, konzumace alkoholu a kuřáctví. Výživa ovlivňuje významným způsobem narůst kostní hmoty během dětství a dospívání. V dospělosti výživa snižuje kostní ztráty. Nejdůležitější roli ve výživě má celkový stav a vyváženost stravy, kdy významný je zejména příjem vápníku, bílkovin a zásobení vitaminem D. Nelze opomenout ani vliv dalších minerálů a stopových prvků a vitaminu K.

V prevenci i léčbě osteoporózy je vhodná dieta bohatá kalciem a vitaminem D.

Nutný je dostatečný příjem zejména mléčných výrobků. Výhodný je příjem potravin obohacených vitaminem D, masa a ryb. Negativně působí větší příjem šťavelanů (špenát, rebarbora, angrešt, rybíz), fytátů (černý chléb), polyfosfáty z pečiva. Mnoho tuku obsahují vločky, vejce, fazole, sardinky, mandle, sója, lískové ořechy. Vyrovnaný příjem tuku a kalcia je při konzumaci mléka, jogurtů, tvarohu, tavených sýrů, máku. Největšími zdroji Ca ve stravě jsou mléko a veškeré mléčné výrobky, mák, lískové ořechy, mandle, kakao, sója, zelené natě (kopr, petrželka, pažitka).

Tabulka 1: Doporučovaný příjem vápníku podle věku (Kučerová, 2010)

Věková skupina Denní spotřeba vápníku
v mg
Dospívající 1 300–1 500
Dospělí do 50 let 800–1 000
Dospělí nad 50 let 1 200–1 500
Těhotné a kojící ženy 1 200

Nedostatkem kalcia jsou ohroženi pacienti s laktázovou insuficiencí, při níž je vhodné jíst mléčné výrobky s menším množstvím laktózy. Laktóza je méně obsažena v tvrdých a vyzrálých sýrech, rovněž kysané mléko a mléčné výrobky jsou vhodné. U nás je laktóza přidávána bohužel obvykle i do jogurtů, často ji obsahují i hotové výrobky typu konzerv a salámů. Dostatek vápníku může těmto pacientům dodávat pravidelná konzumace máku.

Využití vápníku z potravin závisí na:

  • množství vápníku ve stravě; řídíme se doporučeným množstvím podle tabulky,

  • hodnotách pH v tenkém střevě (alkalické hodnoty snižují vstřebávání),

  • vitaminu D – podporuje vstřebávání a využití Ca,

  • pohlaví – u mužů je resorpce vyšší, u žen závisí na hladině estrogenů,

  • věku – děti resorbují 75 %, s přibývajícím věkem tato schopnost klesá,

  • přítomnosti fytátů (z cereálií), šťavelanů (špenát), fosfátů a velkém množství mastných kyselin, které ve střevě tvoří spolu s vápníkem nerozpustné soli a zabraňují vstřebávání Ca,

  • při průjmech, po operacích žaludku a tenkého střeva se snižuje resorpce Ca,

  • činnosti ledvin – při renální insuficienci dochází ke ztrátám Ca močí anebo naopak při hyperkalcemii může dojít k tvorbě renálních kamenů,

  • činnosti štítné žlázy – parathormon, kalcitonin ovlivňují hladinu Ca v krvi a vyplavování vápníku z kostí.

Doporučené množství vápníku je třeba upravit v některých situacích a stavech:

  • těhotné a kojící matky 1 200–1 600 mg/den (některá doporučení nenavyšují příjem těhotných, ale pouze kojících),

  • pacienti s osteoporózou nebo s osteomalaciíí 1 200–2 000 mg/den,

  • pacienti s hyperkalcemií pod 300 mg/den.

Tab. 2: Množství vápníku v potravinách

Potravina Ca v mg/100 g Potravina Ca v mg/100 g
maso hovězí 72 maso vepřové 110
mléko 2% 234 mléko sušené polotučné 41
mrkev 107 petržel nať 31
podmáslí 36 pomeranč 132
sója 7 sýr 30% tavený 34
těstoviny 151 tvaroh dietní 23
Blaťácké zlato 8 brambory 8
celer kořen 5 celer nať čerstvá 25

Z důvodu údržby našich serverů budou v úterý 28. 6. 2022 od 17:30 nedostupné naše služby. Plánovaná doba výpadku je jedna hodina. Omlouváme se.
Více informací

Nahrávám...
Nahrávám...